الثلاثاء، ٢٣ سبتمبر ٢٠٠٨

ذكريات الطفوله من ساعتها لدلوقتي يا تري حصل ايييييه؟؟؟






بقالي فتره طويله عماله افتكر نفسي وانا طقله صغيره كنت بقعد اعمل ايه

كانت حياتي ماشيه ازاي ؟ كنت بفكر ازاي ؟؟ تصدقوا بحس ان انا سعيده اكتر من الايام دي معرفش ليه :(


بحس ساعات اوي ان الزمن بيمر علي الانسان كانو لحظات .. انا ساعات مش ببقي مصدقه ان خلاص هيبقي


عندي السنه الجايه 20 سنه بجددددددددددد اوي يعني مش عارفه اقنع نفسي بيها الحكايه دي خالص.. طول

عمري بحس من جوايا احساس اني لسه صغيره و للاسف الشديد صحابي كتير بيتريقوا عليا عشان احساس

اني بحس نفسي من جوايا لسه طفله معرفش بقي ده اسمو ايييييييييييه.. عيب مني ولا انا اللي تفكيري عايز

يتصلح يعني, مع ان المفروض ان الناس بتقول عليا عاقله (دووووووووول هما اللي بيقولوا بس انا بحس غير

كده ) احمممممممممم .. نرجع لموضوعنا بقي هههههههههه J))))))) لحسن كده انا شكلي هعك .. المهم بقي

نفسي بجد ما ابقاش حاسه بالزمن حواليا نفسي احس ان الزمن بقي بطئئئئئئئئئئئئئئئ شويه عن كده بس

خلااااااص بقي ما باليد حيله هنعمل اييييه :( , حاجه كمان بقي اكتشفتها.. البني ادام مننا اول ما بيخلص بالظبط

مرحله ابتدائي دي بيحس ان الزمن بيجري بيه زي الصارووووووووخ معرفش ليه انا حسيته جامد اوي

الموضوع ده يعني حسيت ان العشرين سنين مثلا ولا التسع سنين اللي من نهايه مرحله ابتدائي لغايه الوقت

اللي انا فيه ده حسيت انهم عدوا بسرعه اوي حاجه كمان الواحد وهوا صغير كانت اييييييي حاجه تبسطو بجد

انما دلوقتي الواحد يعمل الحاجه وتبقي معقده وبرضو ما يبقاش مبسوط :( ساعات كتير اوي بتمني ان الزمن يرجع بيا للوقت اللي كنت فيه في ابتدائي يا سلاااااام كنت مبسوطه خالص يلا كفااااااايه بقي كده زن ولو افتكرت حاجه تاني هبقي اجي

اكتبها لان الموضوع ده بفكر فيه باستمرار . يلا سلام عليكم بقي


هناك ١٧ تعليقًا:

قلب شاعره يقول...

هههههههههه
انت فعلا لسه صغيره انت مكبره نفسك ليه بس ..
شوفى جميل ان الانسان يفضل جواه احساس سعادة الاطفال احساس جميل وبيدل على نقاء النفس البشريه ..
وبعدين الى بيدرس فى معهد الخدمه مبيحسش انه كبر اوى ...
بس خلى بالك من حلقات البحث لانها صعبه جدااا ...
وكمان انا جربت اعمل حاجه بسبب حكاية الوقت الى بيجرى دى .. حاولت ميبقاش فى يومى اى وقت فراغ خالص ..يعنى اعمل اى هوايه اشغل نفسى لاقصى درجه وازوب فى دقات الساعه ..
كمان بحاول ادى لكل شىء حقه ..ربى - نفسى - اهلى - جيرانى - جسدى - اخواتى - عملى - وطنى ...
لو حاولتى تعملى ده هتجتاجى يوم فوق يومك علشان يكفى ...

yomna يقول...

هههههههههههه.. لا والله مش مكبره نفسي ولا حاجه ده انا حتي بقول ان احساسي بنفسي احساس طفولي شويه .. بس هيا كل الحكايه اني بقعد افكر كتيييييير اوي لدرجه اني بحس اني هتجنن :))))) سعيده جداااااا بجد انك بتشوفي الكلام اللي انا بكتبو .. منور المدونه بتاعتي دايما يا قمر :)

Mohamed Gabriel يقول...

بوست جميل جدا

yomna يقول...

ميرسي ليك واكيد انا مبسوطه انك شوفته :)

Hassnaa يقول...

يمني صديقتي الصدوقه

انا اصلا اللي مخليني بموووووووت فكيي انك صغيره و تفكيرك بريء اوي :)

يا يمني مش غلط ان الواحد يبص للعالم بنظره طفل صدقيني ساعات بنحتاج نبسط الامور اكتر من كده :)

manmona يقول...

اه يا يمنى و مين سمعك ...
انا كده و ساعات كتير بحس انى غلط ..
بس لا انا كده طفله مبسوطة طبيعيه احسن ...
ما تكونيش غيرك و اللى عايز حاجة غير كده يشرب من ال.....

سلام يا يمنى يا صغنتوتة

yomna يقول...

يا اهلا يا اهلا بالكونتيسه حسناء... منوره المدونه يا بطتي.. بس ايه ده انتي بتموتي فيا لا ما تقوليش كده لحسن انا اتكثف :)))))) انتي جبتي المفيد هوا فعلا الواحد بيبص للدنيا بمنظار طفولي شويه انتي جبتي المفيد عايزين نبقي نشوف حضرتك في مدونتي المتواضعه تاني :)

yomna يقول...

انسه منه .. منوره مدونتي للمره الاولي يا جميل ما انا حاسه نفسي اني مبسوطه والله اني كده بس ساعات فيه بنات صحابي بيقولولي يا روقان دماغك .. وفعلا اللي مش عاجبو يشرب من ...... البحر ههههههههههههه منور يا منه:)

قلب شاعره يقول...

كل سنه وانت طيبه يا يمنى

yomna يقول...

وانتييييييييي طيبه يا جميل .. بجد انا كنت هكتبلك بس معرفتش اكتبهالك فين في مدونتك هههههههه.. عيلي فكره انا تقريبا عندي ايميلك لو كده هسجلك عندي ماشي؟؟؟؟؟ :)

"عبير النجار "نيجار يقول...

أولا شرفتيني ونورتيني بزيارتك لمدونتي
وبجد المدونه بتاعتك رائعه وقريبه مني جداً والميوزك اللي حطاها انا بحبها جداً والبوست ده جميل جداً بس انتي فعلا لسه صغنونه ما كبرتيش علشان كده ايام الطفوله بالنسبه ليكي اقربلك .
بجد اتمنى التواصل معاكي
وكل سنه وانتي طيبه
تحياتي ليكي

yomna يقول...

اهلا يا نيجار .. انتي كمان منوره مدونتي بجد ومبسوطه اكترررررررررر اوي يعني انك عجبك الكلام اللي انا كتباه.. تصدقي انا فيه حاجه كمان اخر مره مثلا كنت بعتبر فيها نفسي طفله لما كنت في اولي اعدادي كنت عندي 10 سنين ونص تقريبا .. حاسه ان اولي اعدادي دي كانت لسه امبارح :))). علي فكره ابمسط لما لقيت حد عجبتووووووو معزوفات البيانو انا بحبوا اوووووي خالص اخر حاجه :D

قلب شاعره يقول...

اكيد ماشى يايمنى يشرفنى معرفتك ..

fOsDö2ä يقول...

يمنى ...
بجد صدقيني الطفولة دي أحلى الأيام ...
و فيها براءه و تلقائية بشكل رهيب ...
كنت كاتبه فـ تاج مبعوتلي بتاع الأسرار الـ 6 الجملة دي ...

"نفسي كل الناس تطلع براءة الأطفال اللي جواها .. بس من غير عقولها ... !!"

بس .. أنا شايفه نعيش زي مـ إحنا مهما كان ...
بس الأهم إننا نثبت إن عقولنا كبيرة ...

بوست عسول يا قمر ... (f)
و سعيدة قوي إن لسه في حد عنده براءه كده ...

yomna يقول...

اهلا فوذدوقه.. منوره مدونتي يا قمورتي..
نفسي كل الناس تطلع براءة الأطفال اللي جواها .. بس من غير عقولها ... !!" جملتك دي عجبتني اووووووووي فوق ما تتصوري.. انا بقول كده برضو بقي بس الناس هيا اللي مش عاجبها.. مهم اكيد انو الواحد يبقي عاقل مش معني انو عندو شخصيه طفوليه انو يبقي بيتصرف تصرفات مش صح :)

Scenario يقول...

كلامك بيعبر عن أزمتنا كلنا على فكرة .. أنا مثلا بفتكر أيام الجامعة بشغف ، واتمنى أرجع ولو ساعة .. متهيألى دى طبيعة البنى آدم.. مش بيحس بقيمة اللحظة إلا لما تبقى ذكرى!

yomna يقول...

Scenario

اكتر وقت انا حاسه اني هفتقدوا فعلا الوقت اللي هوا من ساعه ما دخلت الكليه لغايه ما يبقي عندي حوالي 20 سنه
مع اني ما بحبش الكليه ومش بفتكر ايامها اساسا

شرفني وجودك ومبسوطه انك قريت الكلام اللي كتبتو :)